První rok realitní makléřkou aneb můj pohled na svět realit

27. 12. 2019

Do světa realit jsem vstoupila s myšlenkou posouvat standardy kvality realitního servisu. Jak vidím realitní byznys a jeho budoucnost po téměř roce v oboru? Jaký vliv na prodej nemovitostí budou mít nové technologie a bez jakých dovedností a vlastností se dobří realitní makléři neobejdou?

 

Stav realitního byznysu v Čechách

 

Téměř před rokem jsem opustila svět bankovnictví a rozhodla se jít za svým koníčkem, kterým jsou reality. Reakce okolí byly různé a některé rozporuplné: „Ty se chceš opravdu stát součástí této realitní party?“ Ano, souhlasím. Pověst realitních makléřů není nejlepší. Často u kolegů slyším: „Jdu nabírat nemovitost.“ Přitom by mělo jít především o setkání s novým klientem a o budování vztahu s ním, protože klient do rukou realitního makléře svěřuje nejen svůj majetek, ale také důvěru. 

 

Realitní obor se naštěstí stále vyvíjí a kultivuje. Každým dnem si při setkáních s klienty, a také díky vzdělávání, uvědomuji, co je a bude v mé práci nejdůležitější. Za každou nemovitostí stojí člověk se svými potřebami a představami. U mě je vždy na prvním místě.

 

Následovat nové trendy a technologie nestačí

 

V současném realitním byznysu se k prezentaci a podpoře prodeje stále častěji využívají moderní technologie i sociální sítě. Na druhou stranu také sleduji, že se z naší práce vytrácí lidský prvek a vytváření vztahů.

 

Nástroje jako homestaging, 3D scan, fotostaging a videoprohlídky nebo sociální sítě určitě znáte. Používám je také (http://klaudiakocmanova.cz) a fungují skvěle. Jsou však pouze jedním z dílků práce realitního makléře. Potřeba osobního přístupu se nemění. Vztah, důvěru a jistotu žádné technologie nenahradí. A co teprve schopnost jednat se zájemci, naslouchat jim, řešit problémové situace a nacházet řešení.

 

Budoucnost přeje připraveným a měkkým dovednostem

 

Seznam dovedností, které vydalo Světové ekonomické fórum, mé úvahy potvrzuje. V roce 2020 bude výčet nejžádanějších dovedností na trhu práce vypadat takto:

  • Schopnost řešit komplexní problémy
  • Kritické myšlení
  • Kreativita
  • Schopnost řídit tým
  • Schopnost komunikace
  • Emocionální inteligence
  • Schopnost analyzovat situaci a udělat nejvýhodnější rozhodnutí
  • Orientace na klienta
  • Schopnost vyjednávání
  • Schopnost se rychle učit novému

Co mají body seznamu společného? Všechny se týkají měkkých dovedností, které se nelze naučit během jednoho školení, vycházejí ze zkušenosti a každodenní práce s lidmi. Měkké dovednosti jsou podstatou úspěšného fungování v každém oboru a učení se jim je celoživotní cesta, která nikdy nekončí.

 

Jaké znalosti a dovednosti jsou nezbytné u realitního makléře?

 

Měkké dovednosti jsou podstatným základem, který doplňují nezbytné odborné znalosti. Dobrý realitní makléř by měl mít široký záběr – stavební minimum, právní minimum, finanční minimum, obchodní dovednosti, měl by mít všeobecný přehled o realitním trhu a ekonomice. Důležitá je také orientace v základech psychologie a etikety, znalost umění prezentace, schopnost jednat s lidmi a naslouchat. Realitnímu makléři by také neměla chybět dávka empatie a asertivity, znalost typologii lidí a v neposlední řadě dostatek sebedisciplíny a schopnosti zorganizovat si efektivně vlastní práci.

 

Kvalita a pověst realitního byznysu závisí na lidech

 

Vracím se ke zmíněné špatné pověsti realitních makléřů a kultivaci realitního byznysu. Pokud pro mě jako realitního makléře nebude prioritou vztah k zákazníkovi, lidská slušnost a férové jednání, pokud nebudu budovat svou značku i mimo web a sociální sítě, potom mi nepomohou žádné moderní nástroje. K čemu bude klientovi skvělá prezentace jeho nemovitosti, když nebudu umět jednat se zájemci, budovat důvěru a dotáhnout obchod do konce? Když nebudu mít odborné vzdělání a všeobecný přehled, díky kterému se vyhnu chybám a ztrátám při prodeji? Když nedokážu udržet emoce na uzdě a nedodržím, co jsem slíbila?

 

Realitní byznys není jen o nemovitostech. Stále je a byl především o lidech a pro lidi. Využívání moderních technologií je určitě přínosné, ale samo o sobě nestačí. Ve středu veškerého dění stojíte vy, lidé, klienti, vaše přání a požadavky. Realitní byznys je především o vztazích. Být dobrým obchodníkem nestačí.

 

Jak vnímáte realitní obor vy? Jaké jsou vaše zkušenosti s realitními makléři?



Zpět na články

7 CHYB PŘI PRODEJI NEMOVITOSTI

Jsem členem realitní sítě JUSTO samostatně podnikající pod označením JUSTO Kocmanová.

© Copyright 2020 Klaudia Kocmanová - Všechna práva vyhrazena

logo DESIGN & DEVELOPMENT