Víte, za co platíte svého realitního makléře? A je opravdu provize adekvátní odměnou za vykonanou práci? Přečtěte si, proč mám raději odměnu.
Provize se v realitní branži skloňuje ze všech stran a je předmětem mnoha diskusí. Patří k důležitým bodům dohody na začátku spolupráce a zajímá všechny zúčastněné strany. Ale její vnímání je zkreslené. Přitom jde o placenou službu jako každou jinou. Víte, co se vlastně za provizí realitního makléře skrývá?
Co o provizi říká Wikipedie?
Provize je smluvní odměna za sjednaný obchod. Většinou se odvozuje jako určitý podíl (procento) z částky realizovaného obchodu, budoucí transakce, výše sjednané pojistné částky, výše sjednaného úvěru a podobně.
Znamená to tedy, že provize roste s cenou nemovitosti. Odpovídá tento způsob odměny i množství práce?
Za co je vlastně placený realitní makléř
Cílem realitního makléře je prodat nemovitost k plné spokojenosti majitele, za tu nejlepší cenu, v co nejkratším čase a za dodržení všech potřebných kroků. Má být tato snaha v případě levnější nemovitosti nižší? Nemyslím si.
Odměna realitního makléře by proto neměla vycházet z ceny nemovitosti, ale z množství vykonané práce. Protože dobře odvedená práce vede k úspěšnějšímu prodeji.
Prodej každé nemovitosti je projekt, který je třeba řídit od A do Z
Díky mnoha letům v oboru bankovnictví mám zkušenosti s projektovým řízením a využívám je při prodeji nemovitostí. Funguje to. Prodejní aktivity, služby a celý servis u mě mají klienti v jednom balíčku.
Jako každý kvalitní a poctivý realitní makléř postupuji proaktivně a sama řídím celý projekt, který má mnoho fází a kroků. Aby byl cíl splněn a prodávající se mohl spokojeně usmívat, nestačí jen nemovitost nafotit,„hodit na internet“ a čekat. Bohužel makléřů čekatelů je na realitním trhu stále dost a z toho pramení špatné zkušenosti prodejců i neochota provizi platit. Pokud právě vybíráte realitního makléře, nenechte si ujít článek Podle čeho si vybrat realitního makléře a nespálit se.
K makléřům čekatelům nepatřím. Stávám se aktivním projektovým manažerem ve službách svého klienta. Jako realitní makléř jsem na několik měsíců v pozici zaměstnance prodávajícího a podnikám kroky, které vedou k úspěšnému prodeji.
Jak postupuji při prodeji každé nemovitosti?
Jsem obchodník, marketér, bankéř i psycholog.
Reality jsou o obchodu i o emocích
Nejsem zodpovědná pouze za dotažení celého procesu do zdárného konce, ale také za pozitivní atmosféru po celou dobu prodejního procesu. Když se objeví překážka, řeším ji aktivně, profesionálně a s noblesou. Šetřím váš čas, protože nemusíte běhat po úřadech a na schůzky se zájemci, se mnou máte jistotu správného a bezpečného postupu i klidného spaní.
Ne provize, ale zasloužená odměna
Celý postup si vyžádá 2 až 4 měsíce, často i více, a to v závislosti na administrativní náročnosti a spolupráci všech zúčastněných. Klient by měl přesně vědět, za co realitnímu makléři platí, aby byl celý proces transparentní. Pak nebude provizi vnímat pouze jako nějaké procento z ceny nemovitosti, ale především jako odměnu za velký kus dobře odvedené práce, jejímž výsledkem je úspěšný prodej a spokojenost na všech stranách.
V příštím článku se podíváme na další oblíbené téma – kdo platí odměnu (nikoli provizi) za službu realitního makléře a proč je v tomto Brno prý jiné.
© Copyright 2021 Klaudia Rojčík Kocmanová - Všechna práva vyhrazena
DESIGN & DEVELOPMENT