Co se skrývá za provizí realitního makléře a proč mám raději odměnu

23. 01. 2020

Víte, za co platíte svého realitního makléře? A je opravdu provize adekvátní odměnou za vykonanou práci? Přečtěte si, proč mám raději odměnu.

 

Provize se v realitní branži skloňuje ze všech stran a je předmětem mnoha diskusí. Patří k důležitým bodům dohody na začátku spolupráce a zajímá všechny zúčastněné strany. Ale její vnímání je zkreslené. Přitom jde o placenou službu jako každou jinou. Víte, co se vlastně za provizí realitního makléře skrývá?

 

Co o provizi říká Wikipedie?

 

Provize je smluvní odměna za sjednaný obchod. Většinou se odvozuje jako určitý podíl (procento) z částky realizovaného obchodu, budoucí transakce, výše sjednané pojistné částky, výše sjednaného úvěru a podobně. 

 

Znamená to tedy, že provize roste s cenou nemovitosti. Odpovídá tento způsob odměny i množství práce?


Za co je vlastně placený realitní makléř

 

Cílem realitního makléře je prodat nemovitost k plné spokojenosti majitele, za tu nejlepší cenu, v co nejkratším čase a za dodržení všech potřebných kroků. Má být tato snaha v případě levnější nemovitosti nižší? Nemyslím si.

 

Odměna realitního makléře by proto neměla vycházet z ceny nemovitosti, ale z množství vykonané práce. Protože dobře odvedená práce vede k úspěšnějšímu prodeji.

 

Prodej každé nemovitosti je projekt, který je třeba řídit od A do Z

 

Díky mnoha letům v oboru bankovnictví mám zkušenosti s projektovým řízením a využívám je při prodeji nemovitostí. Funguje to. Prodejní aktivity, služby a celý servis u mě mají klienti v jednom balíčku.

 

Jako každý kvalitní a poctivý realitní makléř postupuji proaktivně a sama řídím celý projekt, který má mnoho fází a kroků. Aby byl cíl splněn a prodávající se mohl spokojeně usmívat, nestačí jen nemovitost nafotit,„hodit na internet“ a čekat. Bohužel makléřů čekatelů je na realitním trhu stále dost a z toho pramení špatné zkušenosti prodejců i neochota provizi platit. Pokud právě vybíráte realitního makléře, nenechte si ujít článek Podle čeho si vybrat realitního makléře a nespálit se.

 

K makléřům čekatelům nepatřím. Stávám se aktivním projektovým manažerem ve službách svého klienta. Jako realitní makléř jsem na několik měsíců v pozici zaměstnance prodávajícího a podnikám kroky, které vedou k úspěšnému prodeji.

 

Jak postupuji při prodeji každé nemovitosti?

 

Jsem obchodník, marketér, bankéř i psycholog.

 

  • Zajistím si veškeré informace o nemovitosti, v případě pozemku oběhnu potřebné úřady.
  • Připravím analýzu tržní ceny a zmapuji veškeré faktory, které mají vliv na prodejní cenu.
  • Sestavím marketingovou i prodejní strategii. Připravím prezentaci nemovitosti s kvalitním obsahem, ve kterém vyzdvihnu potenciál nemovitosti: on-line web nemovitosti a offline marketingové nástroje. Spolupracuji s profesionály při tvorbě fotografií, videa i u homestagingu. To vše na vlastní náklady, které se mi vrací až při předání nemovitosti.
  • Při propagaci přesně cílím a aktivně hledám zájemce.
  • Pro zájemce připravím kompletní materiály se všemi informacemi –tzv. katalog nemovitosti.
  • Efektivně plánuji prohlídky.
  • Na prohlídkách vedu obchodní jednání.
  • Jakmile získám zájemce, pomáhám zajišťovat financování.
  • Komunikuji s bankami i právníky.
  • Koordinuji data převodu, aby se termínově potkaly převody zástav, předčasná splacení, podpisy smluv (kupní smlouvy, úschovní smlouvy a zástavní smlouvy).
  • Často přebírám roli mediátora mezi právníky.
  • Hlídám všechny termíny.
  • Vyřizuji formality na katastru.
  • Připravuji předávací protokol, jsem přítomna u předání nemovitosti a dohlížím na všechny náležitosti.
  • Pomáhám s přehlášením energií i s daňovým přiznáním.
     

Reality jsou o obchodu i o emocích

 

Nejsem zodpovědná pouze za dotažení celého procesu do zdárného konce, ale také za pozitivní atmosféru po celou dobu prodejního procesu. Když se objeví překážka, řeším ji aktivně, profesionálně a s noblesou. Šetřím váš čas, protože nemusíte běhat po úřadech a na schůzky se zájemci, se mnou máte jistotu správného a bezpečného postupu i klidného spaní.

 

Ne provize, ale zasloužená odměna

 

Celý postup si vyžádá 2 až 4 měsíce, často i více, a to v závislosti na administrativní náročnosti a spolupráci všech zúčastněných. Klient by měl přesně vědět, za co realitnímu makléři platí, aby byl celý proces transparentní. Pak nebude provizi vnímat pouze jako nějaké procento z ceny nemovitosti, ale především jako odměnu za velký kus dobře odvedené práce, jejímž výsledkem je úspěšný prodej a spokojenost na všech stranách.

 

V příštím článku se podíváme na další oblíbené téma – kdo platí odměnu (nikoli provizi) za službu realitního makléře a proč je v tomto Brno prý jiné.



Zpět na články

7 CHYB PŘI PRODEJI NEMOVITOSTI

Jsem členem realitní sítě JUSTO samostatně podnikající pod označením JUSTO Kocmanová.

© Copyright 2020 Klaudia Kocmanová - Všechna práva vyhrazena

logo DESIGN & DEVELOPMENT